endometriózis diéta

Endometriózis diéta

Az endometriózis diéta arra hívatott, hogy csökkentse az ösztrogénszintet, stabilizálja a hormonokat, csökkentse a fájdalmakat, és kiegyensúlyozza az érzelmi hullámzásokat. Számos beteg jó eredményeket ért el az egészségi állapota javításában az endometriózis diéta betartásával.

Az endometriózis diéta során kerülendő ételek

Magas zsírtartalmú ételek

A kutatások azt állapították meg, hogy az endometriózis diagnosztizálása magasabb arányban fordul elő azoknál a nőknél, akik több transzzsírt fogyasztanak. A transzzsír túlnyomórészt sült, feldolgozott és gyorsételekben található meg.

Ebben a fajta étrendben csökkenteni szükséges a zsírok, a telített zsírsavak, és a húsok fogyasztását, miközben az omega-3 zsírsavak bevitelét növelni kell.

Vörös húsfogyasztás

Egyes kutatások kimutatták az endometriózis kialakulásának fokozott kockázatát a vörös hús magas bevitele mellett.

Glutén

Egy 207 endometriózisban szenvedő nő bevonásával végzett vizsgálat azt mutatta, hogy 75 százalékuknak csökkent a fájdalma a gluténmentes étrendre való átállás után.

Magas FODMAP tartalmú diéta

Egy tanulmány szerint a tünetek szignifikánsan csökkentek azoknál az irritábilis bél szindrómában (IBS) és endometriózisban szenvedőknél, akik alacsony FODMAP diétát követtek.

Azok az ételek, amelyek befolyásolhatják a hormonszabályozást, különösen az ösztrogén egyensúlyt, negatívan befolyásolhatják az endometriózisban szenvedőket. Ezáltal kerülje vagy korlátozza azokat az ételeket, amelyek elősegíthetik a gyulladást a szervezetben, és további fájdalmakhoz vagy a rendellenesség előrehaladásához vezethetnek. Ezek az ételek a következők:

  • alkohol
  • koffein
  • cukor és méz
  • glutén tartalmú élelmiszerek (lisztből készült termékek, sütemények, tészták)
  • tejtermékek
  • tejcsokoládé
  • vörös hús
  • telített és transz-zsír
  • szója készítmények
  • gyosfagyasztott készételek és konzervek

Az endometriózis diéta alatt fogyasztható ételek

Az endometriózis okozta gyulladások és fájdalmak leküzdése érdekében a legjobb, tápanyagokban gazdag, kiegyensúlyozott ételeket kell előnyben részesíteni, amely elsősorban növényi eredetű, sok bennük a vitamin és ásványi anyag.

  • Rostos ételek: gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek, rizs (elsősorban barna rizs) és zabpehely.
  • Vasban gazdag ételek: sötét leveles zöldek, brokkoli, bab, káposzta, dúsított gabonafélék, diófélék és magvak.
  • Esszenciális zsírsavakban gazdag ételek: lazac, szardínia, hering, pisztráng, dió, chiamag és lenmag
  • antioxidánsokban gazdag ételek: színes gyümölcsökben és zöldségekben találhatóak meg, melyek például narancs, bogyók, étcsokoládé, spenót és cékla

Figyeljen arra, hogy teste miképpen viselkedik, amikor bizonyos ételeket fogyaszt. Hasznos lehet étkezési napló vezetése az elfogyasztott ételekről, valamint az esetleges tünetekről vagy kiváltó okokról.

Amennyiben egyedül nem boldogul, keressen fel egy regisztrált dietetikust. Segíthetnek az ön számára legmegfelelőbb étkezés és az endometriózis diéta megtervezésében, mivel nem vagyunk egyformák és mindenkinek más gyógymód, vagy étrend válik be.

Ajánlott ásványi anyagok és vitaminok

  • Vas
  • Magnézium
  • Kálcium
  • Cink
  • Szelén
  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • B-vitaminok
  • A-vitamin
  • E-vitamin

Egy kísérletben 59 endometriózisban szenvedő nő vett részt. A résztvevők étkezését 1200 nemzetközi egység (NE) E-vitaminnal és 1000 NE C-vitaminnal egészítették ki. Az eredmények a krónikus kismedencei fájdalom-, és a gyulladás csökkenését mutatták ki a placebo csoporttal szemben.

Alternatív kezelési módszerek

Az endometriózis diéta mellett az alternatív kezelések nagyon hasznosak lehetnek az endometriózisban szenvedő nők számára:

  • jóga
  • akupunktúra
  • masszázs