d-vitamin

D-Vitamin szükséglet, hiánya, hatása és forrásai

A D-vitamin, melyet néha napsütéses vitaminnak neveznek, mert a napfényre reagálva termelődik a bőrben. Ez egy zsírban oldódó vitamin, amely magában foglalja a D2 és D3 vitaminokat.

A teste természetes módon termeli a D-vitamint, ha közvetlenül napfénynek van kitéve. Bizonyos ételek és kiegészítők révén is hozzájuthat, hogy biztosítsa a vérben a megfelelő vitaminszintet.

A D-vitaminnak számos fontos funkciója van. Talán a legfontosabbak a kalcium és a foszfor felszívódásának szabályozása és az immunrendszer normális működésének megkönnyítése. Megfelelő mennyiségű D-vitamin megszerzése fontos a csontok és a fogak normális növekedéséhez és fejlődéséhez, valamint bizonyos betegségek elleni jobb ellenálló képességhez.

Ha teste nem kap elegendő D-vitamint, fennáll annak a veszélye, hogy csont-rendellenességek alakulnak ki, például lágy csontok vagy törékeny csontok.

A D-vitamin típusai

A D-vitamin egy összefoglaló név, amely alatt kétféle vitamint értünk: a D2- és a D3-vitamint. A két vitamin biológiai értéke a szervezetünk számára azonos, ugyanakkor a D3-vitamin biológiai hatását tekintve jobban fel tudja használni a szervezetünk, mint a D2-vitamint. A D2-vitamin a növényi eredetű elővitaminból, az ergoszterinből keletkezik ultraviola (UV-B) sugárzás hatására. Nagyobb mennyiségben az élesztő, néhány gombafaj és az anyarozs tartalmazza. Állati eredetű D2-vitamint pusztán néhány halmájolaj-féleség tartalmaz. A természetben előforduló D-vitaminok többsége a D3-vitamin (kolekalciferol), amely az állati eredetű 7-dehidro-koleszterin elővitaminból alakul ki napfény vagy mesterséges besugárzás hatására. Az emberi bőr felszínét érő napsugárzás következtében szintén ebből az elővitaminból képződik a D3-vitamin.

D vitamin előnyei

D-vitamin a betegségek ellen

Az elsődleges előnyök mellett a kutatások szerint a D-vitamin szerepet játszhat a következőkben is:

a szklerózis multiplex kockázatának csökkentése egy 2006-os tanulmány szerint, amely az American Medical Association folyóiratában jelent meg
– a szívbetegség kialakulásának esélyének csökkentése
– hozzájárul az influenza kialakulásának valószínűségének csökkentéséhez az American Journal of Clinical Nutrition kutatása szerint.

A D-vitamin csökkenti a depressziót

Kutatások kimutatták, hogy fontos szerepet játszhat a hangulat szabályozásában és a depresszió elhárításában. Egy tanulmányban a tudósok azt találták, hogy azok a depresszióban szenvedők, akik D vitamin kiegészítőket kaptak, észrevették a tüneteik javulását.

A fibromyalgiában szenvedők egy másik tanulmányában a kutatók azt találták, hogy a D-vitamin-hiány gyakoribb azoknál, akik szorongást és depressziót is tapasztalnak.

A D-vitamin fokozza a fogyást

Fontolja meg a D-vitamin-kiegészítők hozzáadását az étrendhez, ha fogyni szeretne vagy szívbetegségeket próbál megelőzni.

Egy tanulmányban a napi kalcium- és D-vitamin-kiegészítőt szedők több súlyt tudtak veszíteni, mint a placebot szedő csoport tagjai. A tudósok szerint az extra kalcium és D-vitamin étvágycsökkentő volt.

Egy másik tanulmányban a túlsúlyos emberek, akik napi D-vitamin-kiegészítést szedtek, javították a szívbetegség kockázati mutatóit.

Számos tényező befolyásolhatja azt a képességét, hogy elegendő mennyiségű D-vitamint nyerjen csak a napon keresztül.

Ezek a tényezők a következők:

– Nagy szennyezettségű területen tartózkodik
– Napvédő krém használata
– Nagyvárosokban él, ahol az épületek blokkolják a napfényt
– Sötétebb a bőre az átlagnál. (Minél magasabb a melanin szintje, annál kevesebb D-vitamint képes felszívni a bőr.)
Ezek a tényezők egyre több embernél járulnak hozzá a D-vitamin hiányhoz. Ezért fontos, hogy a D-vitamin egy részét a napfény mellett más forrásokból szerezze be.

A felnőttek D-vitamin-hiányának tünetei a következők:

– fáradtság, fájdalmak és általános rossz közérzet
– súlyos csont- vagy izomfájdalom vagy gyengeség, amely nehézséget okozhat a lépcsőn való felmászásban, a padlóról vagy egy alacsony székről való felkelésben
– csonttörések, különösen a lábakban, a medencében és a csípőben

Az orvosok egyszerű vérvizsgálat elvégzésével diagnosztizálhatják a D-vitamin hiányát. Ha hiánya van, orvosa röntgenfelvételt rendelhet a csontok erejének ellenőrzésére.

Ha D-vitamin-hiányt diagnosztizálnak, orvosa valószínűleg napi D-vitamin-kiegészítők alkalmazását javasolja. Ha súlyos hiánya van, ehelyett nagy dózisú D-vitamin tablettákat vagy folyadékokat ajánlhatnak.

Mitől alakulhat ki D-vitamin-hiány?

Amennyiben D-vitamin-hiány gyanúja áll fent, lehetséges, hogy a D-vitamin anyagcsere valamilyen oknál fogva zavart szenvedett, ilyenkor az orvosok a vér megemelkedett kalciumszintjének okára kíváncsiak. Az aktív D-vitamin szintet szokták meghatározni vérmintából.
– Ha túl kevés napsütés éri a szervezetet. Főleg idős embereknél fordul elő.
– A belekből való csökkent D-vitamin-felvétel (pl. gluténérzékenység).
– Megnövekedett igény (terhesség, szoptatási időszak, gyerekek).
– Bizonyos gyógyszerek szedése (antiepileptikumok).
– A vese fokozott működése.
– Nefrózis szindróma.
– Vesefunkció-zavarok.
– Mellékpajzsmirigy- alulműködés.
– Pajzsmirigy-túlműködés.
– Angolkór (rachitisz) egyes típusaiban.
– Kadmium mérgezés miatt.

A D-vitamin hiánya a felnőtteket is fenyegeti: csontritkulás, csontlágyulás jelentkezhet, izomgörcsök léphetnek fel, gyorsan romlik a fogak állapota.

D-vitamin forrásai élelmiszerből

Kevés étel tartalmaz természetes D-vitamint. Emiatt egyes ételek dúsítottak. Ez azt jelenti, hogy D-vitamint adtak hozzá.

A D-vitamint tartalmazó ételek a következők:

lazac, szardínia, tojássárgája, garnélarák, tej (dúsított), gabona (dúsított), joghurt (dúsított), narancslé (dúsított).

Nehéz lehet naponta elegendő mennyiségű D-vitaminhoz jutni napsütés és csak étkezés révén, így a D-vitamin-kiegészítők szedése segíthet.

Mennyi D vitaminra van szüksége a szervezetnek ?

Néhány vita alakult ki az egészséges működéshez szükséges D-vitamin mennyiségével kapcsolatban. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy több D-vitaminra van szüksége, mint azt valaha gondolták. A normál vérszérumszint deciliterenként 50 és 100 mikrogramm között mozog. Vérszintjétől függően több D-vitaminra lehet szüksége.

Az Élelmezés- és Agrártudományi Intézet napi ajánlásokról számol be nemzetközi egységek (NE) alapján. A NE a gyógyszerek és vitaminok standard mérési típusa. Az NE segít a szakértőknek meghatározni az ajánlott dózist, toxicitást és hiányszinteket minden egyes ember számára.

Egy NE nem azonos minden vitamintípus esetében. A NE-t az határozza meg, hogy egy anyag mekkora hatást vált ki a szervezetében.

A D-vitamin ajánlott napi dózisa:

csecsemők számára: 400-1000 NE
gyermekek és tizenévesek: 600-1000 NE
felnőttek 70 éves korig: 800-1500 NE
terhes vagy szoptató nők: 1000-1500 NE

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük