Kókuszvirág cukor

A kókuszvirág cukor tényleg egészséges?

Az ételekhez hozzáadott cukor káros hatásai egyre nyilvánvalóbbak. Ennek eredményeként az emberek a természetes alternatívák felé fordulnak, mint például a kókuszvirág cukor, mely az elmúlt években nagyon népszerűvé vált. Ez a termék a kókuszpálmafából származik, és alacsonyabb glikémiás indexel rendelkezik, mint a hagyományos cukor.

Mi a kókuszvirág cukor és hogyan készül?

Ez egy természetes édesítőszer. A kókuszpálma nedvből készítik, amely a kókusz növény cukros keringőfolyadéka. Gyakran összetévesztik a pálmacukorral, amely hasonló, de más típusú pálmafából készül. A kókuszvirág cukor természetes kétlépéses eljárással állítható elő:

  • A kókuszpálma virágán vágást végeznek, és a folyékony nedvet tartályokba gyűjtik.
  • A nedvet addig melegítik, amíg a víz nagy része el nem párolog.

A végtermék barna és granulált. Színe hasonló a nyerscukor színéhez, de a szemcsemérete jellemzően kisebb vagy változékonyabb.

Táplálóbb, mint a hagyományos cukor?

A normál cukor nem tartalmaz létfontosságú tápanyagokat, ezért üres kalóriát biztosít. A kókuszvirág cukor azonban meglehetősen sok kókuszpálmában található tápanyagot megtart. Ezek közül a legjelentősebb ásványi anyagok a vas, a cink, a kalcium és a kálium.

Ezen túl tartalmaz egy inulin nevű rostot, amely lassíthatja a glükóz felszívódását, és megmagyarázza, hogy miért alacsonyabb a kókuszvirág cukor glikémiás indexe, mint a hagyományos cukoré.

A kókuszcukor nagyon magas kalóriatartalmú, és nagyon kis mennyiségben kell fogyasztani belőle, hogy kielégítse a fenti tápanyagszükségletet.

A kókuszvirág cukor glikémiás indexe alacsonyabb

A glikémiás index (GI) azt méri, hogy az ételek milyen gyorsan emelik a vércukorszintet. A glükóz kapja a legmagasabb 100-as értéket ezen a mércén. Összehasonlításképpen: az 50-es GI-vel rendelkező élelmiszerek feleannyira emelik a vércukorszintet, mint a tiszta glükóz. Az asztali cukor értéke ezen a skálán 60 körül van, míg a kókuszvirág cukor 35-45-ös értékkel rendelkezik, gyártótól függően.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a GI nagymértékben változhat egyénenként, és eltérhet a kókuszvirág cukor típusok között is.

Annak ellenére, hogy inulin tartalma némileg lassítja a cukor felszívódását, nem világos, hogy ennek a szerény különbség a GI-ben van-e egészségügyi szempontból jelentősége.

A kókuszcukor is tele van fruktózzal

A hozzáadott cukor egészségtelen, mert jelentősen megemeli a vércukorszintet. Tápanyagszegény is, gyakorlatilag nem tartalmaz vitaminokat vagy ásványi anyagokat, de ez csak a jéghegy csúcsa.

Egy másik lehetséges ok, amiért a hozzáadott cukor annyira egészségtelen, a magas fruktóztartalma. Bár nem minden tudós meggyőződése, hogy a fruktóz komoly probléma az egészséges emberekben, a legtöbben egyetértenek abban, hogy a túlzott fruktóz elősegítheti az elhízott egyéneknél a metabolikus szindrómát.

Az asztali cukor (szacharóz) 50% fruktózt és 50% glükózt tartalmaz, míg a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup nagyjából 55% fruktózt és 45% glükózt tartalmaz. Gyakran azt állítják, hogy a kókuszcukor fruktózmentes, de 70–80%-os szacharózból készül, amely félig fruktóz. Emiatt a kókuszcukor majdnem ugyanannyi fruktózt biztosít grammonként, mint a hagyományos fajtája.

A túlzott mennyiségben fogyasztott cukrok mindenféle problémát okozhatnak, például metabolikus szindrómát, elhízást, cukorbetegséget és szívbetegségeket. Bár a kókuszvirág cukor tápanyagprofilja valamivel jobb, mint az asztali cukoré, egészségügyi hatásaik nagyjából hasonlóak.

Következtetés

Tehát következtetésként levonható, hogy ismét egy egészségesnek beállított átverés részese lehet, aki ezt a terméket vásárolja. Nem sok különbség fedezhető fel a hagyományos-, és a kókuszvirág cukor között, a jelentős árkülönbségen kívül.