mire jó a kollagén struktúra

Mire jó a kollagén

A kollagén az elmúlt években nagyon elhíresült a táplálékkiegészítő iparban, ami nem véletlen, hiszen számos jó hatása van például a bőrre, illetve a csontokra. De hogy valójában mire jó a kollagén, és milyen előnyei vannak, azt a következő sorokból megtudhatják.

Kollagén struktúra

A kollagén egy aminosavakból felépülő fehérje fajta. Az emberi testben megtalálható fehérje közel egyharmadát a teszi ki. Testünk egészében fellelhető, így a csontokban, az inakban, és még a szalagokban is. Ezek mellett jelen van a véredényben, a szaruhártyában és a fogakban. Az emberi testen belül előforduló kollagén struktúra kifejezetten rugalmasnak és erősnek mondható. Legalább 16 típusa van a kollagénnek. Minden típusnak más struktúrája-, és szerepe van.

Mire jó a kollagén

Segít a bőr jó állapotának fenntartásában

A kollagén a bőr egyik fontos összetevője. Ezáltal több szerepe is van annak egészség megőrzésben. Erősíti és rugalmasabbá teszi a bőrt, illetve a hidratációjához is hozzájárul. Ahogy öregedik az ember, egyre kevesebb kollagént állít elő a szervezete, amely a bőr szárazságát és ráncosságát eredményezi. Azonban ez sem jelent problémát, hiszen kiegészítő formájában is lehet pótolni, mivel egyre nagyobb belőle a hiány a kor előrehaladtával. Ezen kiegészítők arra stimulálják a testet, hogy termeljen magától is kollagént, ezzel lassítva a fentebb említett bőrproblémákat.

Megelőzhető vele a csontritkulás

A csontok többségnyire kollagénből állnak, ami segíti, hogy erősek maradjanak, illetve struktúrát ad nekik. Viszont, a csontok esetében is az öregedéssel csökken a csontok tömege. Ez pédául a csontritkulás állapotát is előidézheti, amely az alacsony csontsűrűségről és a csontoknak a nagyobb valószínűséggel bekövetkező töréséről ismerhető fel. Kutatásokkal azonban bebizonyították, hogy a kollagén szedése segíthet a csontok lebomlásának megakadályozásában.

Segíti a szív problémák megelőzését

Kutatók valószínűsítik, hogy a kollagén csökkentheti a szívhez köthető egészségügyi problémákat, mint például a szívinfarktus kialakulásának kockázatát. A kollagén struktúrát biztosít az artériáknak, amik az úgynevezett véredények, melyek a vért szállítják a szívből a test többi részébe. Elegendő kollagén nélkül az artériák elgyengülnének, ezzel olyan egészségi problémáknak kitéve az embert, mint az érelmeszesedés. Táplálékkiegészítőként való adagolásával jelentősen csökkenthető az artériák merevsége, illetve növelhető a HDL nevű (jófajta) koleszterin, ami ugyancsak fontos a szívügyi problémák megelőzése érdekében.

A köröm és a haj egészsége

A kollagén szedésével növelhető a körmök erőssége, ezzel megelőzve azok letörését. Emellett pedig serkenti a hajat és a körmöket, hogy hosszabbra növekedjenek.

Kollagénszint növelése természetesen

Mikor a test kollagént termel, mindig aminosavakat egyesít. E folyamat elvégzéséhez szükség van C-vitaminra, cinkre, és rézre. A C-vitamint citrusfélék, paprika, brokkoli, paradicsom fogyasztásával a legegyszerűbb bevinni táplálkozásunk során. Az ásványi anyagok pedig húsok, magvak, kagylófélék, esetleg bab fogyasztásával vihetők be szervezetünkbe. Persze ne felejtsük el megemlíteni a két aminosavat sem, melyek összességéből termelődik a kollagén. Ezek a glicin és a prolin. Legfőképpen sertés, vagy csirkebőrben, szezámmagban, kakaóporban, lencsében és kesudióban találhatóak meg ezek az aminosavak.

Kollagén csökkentő szokások

Ha már leírásra került, hogy mit érdemes fogyasztani a kollagén természetes növelésének érdekében, akkor dukál azt is, hogy mit nem érdemes csinálni. Ide tartozik a túl sok cukor és finomított szénhidrát fogyasztása. A túlságosan nagy mennyiségű napozás is csökkenteni tudja a kollagénszintet, az ultraibolya sugarak miatt. Továbbá a dohányzás is rossz hatással van a termelésre.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük