Dorian Yates

Dorian Yates testépítő bajnok Mr. Olympia

Név: Dorian Yates
Született: Hurley, Anglia, 1962 aprilis 19.

Magasság: 179cm
Versenysúly: 125kg
Mellméret: 142cm
Kar mérete: 51cm
Derék: 97cm
Combméret: 66cm

Legnagyobb győzelem: IFBB Mr. Olympia 1992-1997

Dorian Yates fiatalkora

Dorian Andrew Mientjez Yates 1962. április 19-én született Hurley-ben, Warwickshire megyében. Staffordshire vidéken nőtt fel. Apja szívrohamban halt meg, amikor 13 éves volt. Ezután 16 éves korában édesanyjával Birminghambe költözött. Ezután megjárta a börtönt, elhatározta, hogy megváltoztatja az életét, ezért kezdett bele a testépítésbe. Olyan szegény volt, hogy sokáig még bútorokra se futotta neki, matracon aludt, mert ágyra már nem volt pénze.
Az evés-edzés-pihenés körforgásból állt az élete. Bulizni, moziba, vagy étterembe sem járt el, nehogy elkényelmesedjen. Évekig élt így, az edzésen kívül semmi másra sem gondolt, és nagyon sokat olvasott a táplálkozásról és a testépítésről. Visszagondolva azt mondja: “olyan voltam, mint egy szerzetes”.

Pályafutás

Dorian Yates 1983-ban kezdte meg a munkáját. Élete első versenyén 1985-ben lépett színpadra 23 éves korában, amit meg is nyert. Ezután meghívást kapott a Világjátékokra, élete első profi versenyére. Nem akarta elvállalni 1 hét felkészüléssel, mert tudta, hogy így nem nyerhet, de végül megtette. A hetedik lett, mindössze 18 hónapnyi edzés után. Szakmai rekordja 15 versenygyőzelem és két második helyezett; 1992-től az 1997-es nyugdíjba vonulásig minden egyes versenyt megnyert. Karrierje nagyrészt a krónikus akut sérülések miatt, beleértve a szakadt bicepszet és a tricepszet is, az utóbbi mindössze három héttel a végső versenyét, az 1997. évi Mr. Olympia versenyt megelőzte, amelyet a sérülés ellenére nyert; győzelme vitatott a sporttársak, kritikusok és amatőrök körében, akik szerint a második helyezett Nasser El Sonbaty érdemelte volna a győzelmet.

HIT edzésmódszer

Dorian Yates volt a szószólója Arthur Jones és Mike Mentzer nagy intenzitású edzésének (HIT) a testépítésben, amelyel arra a következtetésre jutott, hogy gyakorlatonként egy, tehát testrészenként 3-4 sorozat is elég a maximális fejlődéshez. Viszont ezeket a sorozatokat bukásig, vagy még azon túl is végzi. Ez a Mike Mentzer féle Heavy Duty edzésmódszer. A technikát Mentzer a katonaévei alatt találta ki. Az amerikai légierőnél szolgált, és kemény, 12 órás műszakokat kellett letolnia. Egyértelmű, hogy ilyenkor nem lett volna értelme rengeteg időt az edzőteremben tölteni, és Mentzernek muszáj volt egy egyszerűbb, viszont legalább ugyanannyira hatásos módszert kitalálnia, mint a normál edzés.

Árnyék

Az “Árnyék” becenevet szerezte, amelyet Peter McGough készített, mert hajlamos arra, hogy váratlanul megjelenjen a nagyobb testépítő versenyeken és ellopja a győzelmet, miután nem erősítette meg, sem tagadta meg, hogy korábban versenyez-e, és ideje nagy részét a versenyek között tölti el, elkerülve a közönséget. A magánélet megőrzése és a képzés iránti teljes elkötelezettsége érdekében beszámoltak arról, hogy számos nagy kiegészítő jóváhagyási szerződést lemondott, és elkerülte a nyilvánosságra hozatali lehetőségeket, például az interjúkat.

Dorian Yatest a testépítésben a “tömegszörnyek” közül az elsőnek tekintik. Ő kombinálta hatalmas izomtömeget és a csúcskondicionálást, amelyet “gránitkeménységnek” neveztek. Azt kritizálták, hogy az első kiemelkedő testépítők közé tartozik, akik felfújt gyomorral rendelkeznek, amely az inzulin vagy a szteroidhasználat gyakori mellékhatása, és amely a mai napig a profi testépítésben megfigyelhető.

Úgy véli, hogy sérülései annak a rossz szokásából fakadnak, hogy egész évben fenntartja a szélsőséges szintű edzési intenzitást, még a versenyek közeledtével is, miközben egy szigorúan korlátozott étrendet tart. A PED-k használatáról, hivatkozott a Super Size Me dokumentumfilmre és kijelentette, hogy napi három McDonalds étkezés ennél sokkal károsabb az anyagcserére, mint a szokásos szteroidok 12 éves rendszeres használata.

Dorian Yates Mr. Olympia

Dorian Yates napjainkban

Dorian Yates ma már a testi-lelki egészségért edz: jógázik, biciklizik, gyors gyaloglást végez, nyújt, de már nem foglalkozik a súlyzózással a sérülései miatt, amit pályafutása folyamán szedett össze. Tapasztalatai alapján is úgy látja, hogy a vállsérülés a leggyakoribb a testépítők között, mégpedig azért, mert a rengeteg izolációs gyakorlat miatt csak a külső izmok erősödnek meg, a kisebb, rejtettebb izmok viszont nem, és ez hosszú távon sérüléshez fog vezetni.

Hasonló cikkek testépítők témában