izomláz ellen

Izomláz ellen házilag

Amikor izomfájdalomról van szó, két típus létezik, az akut izomfájdalom, mely azonnal jelentkezik, és a késleltetett izomfájdalom, más néven izomláz. Az izomláz a testmozgás utáni naptól érezhető, és akár 2-3 napi is eltarthat. Edzés közben az izomrostjaid és a környező kötőszöveteknek mikroszkopikus sérüléseiből fakad.

Ez általában azután történik, hogy az izmaidat oly módon használod, amihez nincs hozzászokva, például egy új típusú, vagy intenzívebb edzésnél. Az izomláz ellen több dologgal is védekezhetünk, melyet az alábbiakban ismertetünk.

Megelőzéssel az izomláz ellen

Bemelegítés

Tanulmányok azt mutatják, hogy a bemelegítés edzés előtt jobb lehet, mint a nyújtás. A bemelegítéshez végezd bizonyos gyakorlatok könnyű változatát. Ide tartozik a lassú kocogás, a biciklizés, az ugrálókötelezés vagy a könnyű súlyok emelése.

Víz ivás

A víz elősegíti a testhőmérséklet szabályozását, lazítja az ízületeket. Víz nélkül a tested küzdeni fog, hogy a legmagasabb szinten teljesítsen. Megfelelő hidratáltság nélkül izomgörcsök, fáradtság, szédülés vagy súlyosabb tünetek is jelentkezhetnek.

Megfelelő technika alkalmazása

A gyakorlatok helyes kivitelezése segít megvédeni az izmokat a megerőltetésétől vagy a sérülésektől. Ha edzőterembe jársz és kezdő vagy, kérj segítséget edzőtől vagy oktatótól. Megmutatják a gépek szakszerű használatát és a gyakorlatok helyes kivitelezését.

Nagyon fontos a nyújtás

Az edzés végén a levezetés is döntő fontossággal bír. A nyújtás hatására az izmok rugalmasabbá és ellenállóbbá válnak, ami segítséget nyújt az izomláz kialakulása ellen is. Egy izomcsoportot érdemes legalább egy percen át nyújtani.

A kialakult izomláz ellen hasznos tanácsok

Sajnos sok esetben nem lehet elkerülni az izomlázat. Ez az erősebbé és egészségesebbé válás része. Van néhány dolog, amellyel csökkenthető a fájdalom mértéke.

gatio banner
  • Gyengéd nyújtás
  • Sportmasszázs
  • Korlátozott pihenés
  • Jegelés, a gyulladás csökkentésére
  • Hő hatására vér áramlik az izmokba, így egy meleg fürdő is segíthet
  • Vény nélkül kapható fájdalomcsillapító gyógyszerek, például nem szteroid gyulladáscsökkentők, mint például az ibuprofen
  • A mentolt vagy kapszaicint tartalmazó OTC krémek és gélek is segíthetnek az izomláz ellen
  • Melegvízes borogatás

SMR vagy masszázshenger használata

izomláz ellen smr henger
Igen elterjedt lett mostanában az SMR henger használata, még a hobbi sportolók körében is. Izomláz ellen kiválóan használható az ideális keménységű henger. Ezenkívül nyújtásra és bemelegítésre is nagyon hasznos a használata.

Nem hatásos a teljes pihentetés

Várj körülbelül 48 órát, mielőtt ugyanazokat az izomcsoportokat ugyanolyan módon dolgoztatnád meg. Viszont ugyanazon izmok korlátozott vagy könnyebb edzése akár még segíthet is.

Ha az izmok vérbősége emelkedik, ezáltal a keringés javul, ami által több oxigén jut az izomszövetekbe, és felgyorsul a mikrosérülések izom regenerálódás ideje is.

Például, ha futás után izomlázat tapasztalsz, akkor a következő napokban egy könnyű séta vagy biciklizés segíthet. Kerüld a teljes pihenést, mert hosszabb ideig fog tartani az izomláz.