párolt zöldség

Főtt vagy párolt zöldség ?

Vajon a főtt vagy a párolt zöldség az egészségesebb ? Melyik tartalmaz több vitamint és tápanyagot ?
A cikkben megpróbáljuk megválaszolni ezeket a kérdéseket.

A jelenlegi táplálkozási irányelvek azt javasolják, hogy napi 2-6 csésze gyümölcsöt és zöldséget fogyasszunk, attól függően, hogy mennyi kalóriára van szükségünk. A főzés és a párolás egyaránt népszerű módszer a zöldségköret elkészítéséhez. Előnyeiknek és hátrányaiknak ismerete elősegítheti a zöldségek elkészítését oly módon, hogy azok megőrizzék tápanyagukat, színüket és zamatukat.

Párolt zöldség

A főtt zöldségektől eltérően a párolt zöldségeket rövid ideig főzzük, majd levesszük a tűzről. Ez megtehető zöldséges párolóval vagy egy szokásos fedővel ellátott fazék segítségével. Gőzölés közben a gőz hője megfőzi a zöldségeket, és megkímélik őket a forrásban lévő víztől. A gőzölés célja az, hogy addig főzzük a zöldségeket, amíg már nem nyersek, de még világosak és ropogósak. Ez megőrzi a színt és az ízt, valamint a tápanyagtartalmukat.

Főtt zöldség

A főzési folyamat során bizonyos tápanyagok kimosódnak a zöldségekből a főzővízbe. Minél tovább főzik őket, annál több tápanyag távozik belőlük. Leves vagy pörkölt készítésekor ez nem lehet kérdés, mivel a lét a leves többi részével együtt fogyasztják. Köretnek, rágcsálnivalónak vagy étkezésnek szánt zöldségfélék főzésénél azonban a főzés olyan zöldségeket eredményez, amelyekben valamilyen mértékben csökkent a tápanyagok mennyisége. A túlfőzés a színt és az ízt is tompítja.

Elveszett tápanyagok és nyert tápanyagok

Noha a nyers zöldségek rengeteg tápanyagot tartalmaznak, a főzelék főzése valóban megkönnyítheti a test számára a hasznos anyagok felszívódását. Egyes zöldségek külső rétegeinek és sejtszerkezeteinek lebontása növeli az adott zöldségekben elérhető bizonyos tápanyagok – például a spenótban és a sárgarépában lévő béta-karotin – mennyiségét. A zöldségköret elkészítésekor a párolás előnyösebb, mint a főzés, mivel a zöldségek távol maradnak a forró viztől, lehetővé téve számukra, hogy több tápanyagot visszatartsanak a főzési folyamatban.

Párolt zöldség az étrendben

Bármilyen formában is van, a zöldségköret remek kiegészítője az étrendnek. Figyelembe véve a főzés szintjére vonatkozó különböző kutatási eredményeket, a leghatékonyabb megközelítés az lehet, ha különféle párolt és nyers zöldségeket viszünk be az étrendbe. Így fogyaszthatunk néhány nyers zöldséget, amelyekben magasabb a tápanyag, és néhány főtt vagy párolt zöldséget, amelyekben magasabb lehet a főzési folyamat során felszabaduló antioxidánsok mennyisége. Válasszon zöldségeket többféle színben, hogy maximalizálja a bennük lévő tápanyagokat.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük