Michael Schumacher

Michael Schumacher élete és pályafutása

Név: Michael Schumacher (Schumi)
Született: Hürth-Hermülheim – Németország, 1969. január 3.
Magassága: 174cm

Michael Schumacher visszavonult német autóversenyző, a Forma–1 hétszeres világbajnoka és a sportág egyik legeredményesebb pilótája volt. Németországnak ő szerezte meg a Forma–1 első világbajnoki címét. Egy 2006-ban, az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) által végzett felmérésen a szurkolók a Forma–1 legnépszerűbb versenyzőjének választották.

Miután 1994-es és az 1995-ös világbajnokságot megnyerte a Benetton csapattal, 1996-ban a Ferrarihoz igazolt. A Ferrarinál 2000 és 2004 között öt világbajnoki címet szerzett. Egyike a sportág hétszeres világbajnokainak (2020-ban Lewis Hamilton beállította a rekordot), ő nyerte a legtöbb világbajnoki címet, övé a legtöbb versenyben futott leggyorsabb kör, valamint élen áll a legtöbb, egy szezonban aratott győzelmek rangsorában is.

A magánéletben az UNESCO nagykövete és igen sok humanitárius szervezet tagja. Testvére, Ralf Schumacher szintén Forma–1-es pilóta volt. Fia, Mick Schumacher szintén autóversenyző lett. 2021-es évtől a Forma-1-ben kezdi meg pályafutását.

2013 december 29-én Michael Schumacher élete tragikus fordulatot vett a síbaleset miatt. Síelés közben elesett és egy sziklába ütötte a fejét, ami után kómába került. Azóta is vegetatív állapotban van.

Michael Schumacher élete

Édesapja kőműves, édesanyja egy büfé üzletvezetője volt. Az apa, Rolf Schumacher másodállásban a kerpeni gokartpályán dolgozott felügyelőként. Michael negyedik születésnapjára kapta szüleitől első gokartját. 1975-ben a kerpeni gokart klub bajnoka lett. 1984-ben és 1985-ben német junior bajnoki címet szerzett gokartban, továbbá 1985-ben egy junior világbajnoki második helyezéssel is megtoldott. 1986-ban harmadik helyen végzett a német felnőtt gokart bajnokságban és a felnőtt Európa-bajnokságban. 1987-ben német bajnok és Európa-bajnok lett.

gokartos korszak

1988-ban a német Formula König sorozatban kezdett el versenyezni. A bajnokság tíz futamából állt, amiből kilencet megnyert, egyen pedig a második helyen végzett. Szintén ebben az évben hatodik helyet szerzett a német Forma–Ford 1600 bajnokságban és második lett ugyanebben a kategóriában az EB-n is. Év közben találkozott Willi Weberrel, aki a Formula–3-as WTS csapatfőnöke volt és fiatal tehetségek felkutatásával foglalkozott. Webernek egy esős futamon tűnt fel Schumacher parádés vezetési stílusa és 1989-as évre leszerződtette csapatába, valamint a menedzsere is lett.

Schumacher a Formula-3-ban

Első Formula–3-as szezonjában a német bajnokság harmadik helyén végzett Karl Wendlinger és Heinz-Harald Frentzen mögött. Ugyanebben a szezonban elindult a Makaói Forma–3-as Világkupán is. Az első futamot megnyerte, a másodikban sajnos kiesett.

1990-ben megnyerte a német Forma–3-as bajnokságot és a Makaói Világkupát is, ahol Mika Häkkinen volt legnagyobb riválisa. Néhány héttel később a Forma–3-as Fuji Kupát is megnyerte és a Makaó–Fuji duplázással 30 ezer dolláros pénzjutalmat kapott.

Ugyanebben az évben az 1989-es Formula–3-as bajnokság első három helyezettje, köztük Scumacher is lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyen a Mercedes pilótaképző programjában, amelynek az volt a célja , hogy versenyzőket neveljen ki arra az esetre, ha a stuttgarti gyár beszáll a Formula–1-be. A három fiatal pilóta a C csoportos sportautó világbajnokságban vett részt a Sauber-Mercedesszel. Kilenc versenyt futottak a sorozatban, egy autót minden versenyen két pilóta vezetett felváltva. A törzspilóta a tapasztalt egykori Formula1 versenyző, Jochen Mass volt, míg a fiatalok futamról futamra váltották egymást az oldalán. Wendlinger és ő azonos pontszámmal a bajnokság ötödik helyén végzett, a Sauber-Mercedes pedig csapatvilágbajnok lett.

1991-ben már Wendlinger volt csapattársa, a Sauber-Mercedes azonban rendkívül megbízhatatlan volt. A fiatal kettős nyolc futamból mindössze hármon ért célba, egyen másodikak lettek, a Le Mans-i 24 órás versenyen pedig – ahol Schumacher futotta meg a verseny leggyorsabb körét – Fritz Kreutzpointnerrel kiegészülve az ötödik helyen végeztek legjobb mercedesesként.

Michael Schumacher a Forma-1-ben

1991-ben Mercedes junior programjának vezetője, Jochen Neerpasch és Willi Weber együtt szervezték meg, hogy tesztelési lehetőséget kaphasson a Jordantől. A német versenyző Silverstone-ban ült először Forma1-es autóba és a tesztelésen rögtön lenyűgözte gyorsaságával a Jordan vezetőit. Ő indulhatott a belga nagydíjon Gachot helyetteseként.

Sosem járt korábban a Belga pályán és első versenye előtt mindössze egy teszten vett részt, a belga nagydíj időmérő edzésén a hetedik rajtkockát szerezte meg és több, mint egy másodpercet vert tapasztalt csapattársára, Andrea de Cesarisra. A versenyen aztán kuplunghiba miatt 400 méter után kiesett, de a Benetton csapat, és a következő futamtól leszerződtette.

Benetton-Ford

1991-ben öt futamon indult a Benetton-Ford csapatában. Csapattársa, a háromszoros világbajnok, Nelson Piquet volt, aki öt időmérő edzésből egyszer tudta megverni Scumachert. Év végén Piquet visszavonult, helyére a brit Martin Brundle került. 1992 második futamán, Mexikóvárosban állhatott fel először a Forma–1-es dobogó harmadik fokára. A szezon 16 futamából összesen nyolcszor került a dobogóra – egyszer, az esős belga nagydíjat megnyerte. Első teljes Forma–1-es szezonjában 53 ponttal a világbajnoki pontverseny harmadik helyén végzett a Williams-Renault-k mögött.

Benetton

1993-ban a Williams-Renault-val Alain Prost fölényesen nyerte meg a világbajnokságot. Schumacher minden futamon dobogóra állt, amelyen célba ért, így a szezon végén 52 ponttal negyedik lett. Ebben az évben egyedül a portugál nagydíjat nyerte meg.

1994-ben az első két futamot – a brazil nagydíjat és a csendes-óceáni nagydíjat – megnyerte, miközben riválisa, Senna nem szerzett pontot. Az év harmadik versenye, a San Marinói Nagydíj minden idők egyik legtragikusabb hétvégéjeként vonult be a sporttörténelembe. A szombati időmérő edzésen az osztrák Roland Ratzenberger életét vesztette. A vasárnapi futamon a Tamburello-kanyarban Ayrton Senna autója nagy sebességgel a betonfalnak ütközött. Senna a kórházba szállítás után belehalt sérüléseibe. A versenyt Schumacher nyerte meg.

Senna halála után a Williams-Renault másik versenyzője, az angol Damon Hill lett legnagyobb ellenfele. Michael Schumacher Monte-Carlóban megszerezte pályafutása első időmérő győzelmét és a futamot is sikerült megnyernie. 1994-es évben nyolc versenyt sikerült megnyernie és ezzel 92 pontot szerzett. Ebben az évben ő lett a sportág történetének első német világbajnoka.

1995-ben sikerült megvédenie a világbajnoki címét, így ismét világbajnok lett a Benetton-Ford színeiben.

Ferrari

1996-ban elhagyta a Benettont és az akkor igencsak gyengén szereplő Ferrarinál folytatta a pályafutását. A Ferrarinál 1979 óta nem tudtak egyéni világbajnokságot nyerni. A csapatfőnök, Jean Todt már 1993-ban elkezdte az istálló újjáépítését. Tisztában volt vele, hogy 1996-ban nem fog világbajnoki címet nyerni, a Ferrari gyenge konstrukciója és megbízhatatlansága miatt. A szezon tizenhat versenyéből öt alkalommal történt műszaki hiba. Ennek ellenére Schumacher megnyert három versenyt. Első Ferrarinál töltött szezonjában a világbajnokság harmadik helyén végzett a két Williams mögött.

Michael Schumacher Ferrari

1997-ben Rory Byrne főmérnök és Ross Brawn technikai igazgató is átszerződött a Benettontól a Ferrarihoz. Legnagyobb ellenfele ebben az évben Jacques Villeneuve volt, aki az amerikai IndyCar bajnokaként érkezett. Ebben az évben a második helyezést sikerült megszereznie a világbajnoki címért vívott harcban.

1998-ban az utolsó futamon dőlt el a világbajnoki cím sorsa. Nyernie kellett és abban reménykednie, hogy Häkkinen legfeljebb harmadik lesz. A futam során ugyan előre küzdötte magát egészen a harmadik helyig, ám ekkor defektet kapott, és végleg kiállni kényszerült a versenyből. Häkkinen lett a világbajnok kereken 100 pontjával, ő a második helyen végzett 86 ponttal.

1999-ben is folytatódott a Häkkinen-Schumacher párharc, egészen az utolsó versenyig. Ekkor Suzukában ismét az első rajtkockából indult, ám a rajtnál Häkkinen elment mellette és megnyerte a versenyt, így megszerezte második világbajnoki címét. A konstruktőrök között azonban a Ferrari diadalmaskodott.

Világbajnok a Ferrarival

2000-ben a világbajnokság a szuzukai japán nagydíjon dőlt el. A pole-pozíciót ugyan megszerezte, de a rajt a második helyről induló Häkkinennek sikerült jobban, így az élre állt. A két világbajnoki esélyes nagy csatát vívott egymással. Kettejük sorrendje az első boxkiállásaik után sem változott: Häkkinen továbbra is az élen maradt. Ekkor kissé szemerkélni kezdett az eső, a német pedig az addiginál szorosabban tapadt Häkkinenre. A 37. körben Häkkinennek ki kellett kimennie második kerékcseréjére, Schumacher azonban további három körig kint tudott maradni saját második boxkiállása előtt. Második boxkiállása után Häkkinen elé tudott visszaállni, s ezzel megnyerte a versenyt és a harmadik világbajnoki címét, továbbá a Ferrari lett a konstruktőri világbajnok is.

A 2001-es szezonban fölényesen nyerte a világbajnokságot, s már öt futammal a szezon vége előtt, a magyar nagydíjon bebiztosította negyedik világbajnoki címét.

Michael Schumacher Jean Todt

A Ferrari tovább javult és a 2002-es szezonban egyértelműen a legerősebb autó lett. Ebben az évben tizenegy versenyt nyert és 144 pontot szerzett. Ötödik világbajnoki címét hét versennyel a szezon vége előtt megkaparintotta, s ezzel beállította Juan Manuel Fangio addigi rekordját a világbajnoki címek számát illetően.

2003-ban jelentős szabályváltozások történtek, többek között az egykörös időmérő edzés bevezetése, valamint a pontrendszer megváltozása volt. Az eddigi pontelosztás most 10-8-6-5-4-3-2-1-re változott.
A döntés közte és Räikkönen között az utolsó versenyre maradt, a japán nagydíjra. Michael Schumacher a nyolcadik helyen ért célba, míg Räikkönen a másodikon, mely hatodik világbajnoki címét jelentette.

Hetedik világbajnoki cím

A 2004-es év is domináns lett a Ferrari és Michael Scumacher számára. Tizennyolc futamból összesen tizenkét alkalommal nyerte meg a versenyt. A világbajnoki címet mégis egy második hellyel biztosította be a belgiumi Spa-Francorchamps-ban.

2005-ben újabb jelentős szabályváltozásokat hoztak. A legfontosabb az a gumiszabály volt, melynek értelmében a versenyzőknek egy garnitúra gumival kellett végigfutnia az időmérő edzéseket és a teljes versenytávot, valamint a motorszabály, amely szerint egy hajtóműnek két versenyhétvégét kellett kibírnia.
A Ferrari jóval gyengébb volt, mint az előző években, és Michael Schumacher is elkövetett néhány hibát és csak a harmadik helyet tudta megszerezni a világbajnokságon.

2006-ban Fernando Alonso nyerte a világbajnoki címet és Scumacher másodikként végzett mögötte. Ezzel, akkor úgy tűnt, befejeződött a Forma–1 legsikeresebb versenyzőjének pályafutása, mivel bejelentette visszavonulását.

Michael Schumacher a Mercedesnél

2010-től az újonnan megalakult és Ross Brawn által vezetett Mercedes csapatnál ismét versenyezni kezdett, a honfitárs Nico Rosberg csapattársaként. A legjobb eredménye két negyedik hely volt, csapattársáé két harmadik. Ezzel a teljesítményével Michael Scumacher a kilencedik helyet szerezte meg a világbajnoki pontversenyben.

Michael Schumacher Mercedes

A 2011-es évben az előzetes teszteken a Mercedes jól szerepelt, úgy tűnt, hogy akár még az éllovas Red Bull nyomába is érhetnek, ám a bajnokságon végül nem ez történt. Minthogy az autó továbbra sem volt versenyképes az élmezőnnyel, így Michael Scumacher a nyolcadik helyen végzett a világbajnokságon.

Schumacher visszatérésének harmadik éve (2012) ígéretesen indult, de sokat hibázott, pedig a Mercedes versenyképesnek bizonyult már ebben az évben. Csak a 13. helyet sikerült megszereznie a 2012-es szezonban, és ezzel be is fejezte pályafutását örökre.

Michael Scumacher magánélete

Michael Schumacher 1991 őszén ismerkedett meg Corinna Betsch-csel (1969. március 2), akit 1995. augusztus 1-jén vett el feleségül. Scumachernek és Corinnának két gyermeke született: Gina-Maria (1997. február 20.) és Mick (1999. március 22.).

Michael Schumacher felesége

A család 1996 óta a svájci Vufflens-le-Château-ban él. Szabadidejében az FC Echichens futballcsapatában is játszik a második ligában. 2006 őszén költöztek be Glandban található új villájukba, amely a Genfi-tó közvetlen közelében található. 1996 és 2006 között a család szívesen időzött a faházukban a norvég Trysilben, hogy a síelésnek szentelhessék szabadidejüket. Még aktív versenyzőként eladta ezt a vidéki birtokot, és ehelyett a francia Alpokban levő Courchevel síparadicsomában vett egy üdülőházat.

Michael Schumacher vagyona

Schumacher az egyik leggazdagabb svájci lakos, mely címet a 600 millió dollár körüli vagyona biztosít neki. Michael Schumacher minden idők egyik legjobban fizetett sportolója volt. Ezen a kereseti szinten minden idők 5. legjobban kereső sportolója Jack Nicklaus mögött(1,2 milliárd dollár), Arnold Palmer (1,7 milliárd dollár), Tiger Woods (1,7 milliárd dollár) és Michael Jordan (2 milliárd dollár). Karrierje csúcsán a Shell évente 10 millió dollárt fizetett neki, hogy a cég logójával ellátott kalapot viseljen szinte minden nyilvános fellépésen, így vagyona igen jelentős mértékben gyarapodott. Karrierje csúcspontján 80-100 millió dollárt keresett évente, ami elég volt ahhoz, hogy a világ legjobban fizetett sportolójává váljon. Minden évben megjelent a Forbes legjobban fizetett sportolóinak listáján, amióta (1990) elkezdték követni a sportolókat.

Michael Schumacher vagyona viszont igencsak megcsappant a hírek szerint a síbalesete óta. A korházi költségek és ápolása igen sokba kerül.

Hasonló cikkek Forma-1 témában