vegán tejmentes

Vegán vagy tejmentes

A vegán és tejmentes étrend korlátozza az állati eredetű termékek fogyasztását.
Bár ezek a diéták több hasonlóságot mutatnak, és gyakran összekeverik őket egymással, nem ugyanazok. Mint ilyen, érdemes tudni a különbségeikről. Ez a cikk összehasonlítja a vegán és a tejmentes étrendeket, elmagyarázva, hogyan lehet megmondani, hogy mely ételek tartoznak ezekbe a kategóriákba.

Alapvető különbségek vegán és tejmentes ételek között

Bár a vegán és a tejmentes étrendnek vannak bizonyos alapfogalmai és korlátozzák ugyanannak az ételnek a bevitelét, nem ugyanazok.

Mi a vegán étrend?

A veganizmus magában foglalja mind az étrendet, mind az életmódot. Valaki, aki vegán lesz, kerüli azokat a termékeket, amelyek az erejükhöz mérten használják vagy kihasználják az állatokat.

A vegán étrend növényi ételeken alapul, mint például gyümölcs, zöldség, dió, mag, hüvelyes és gabonafélék. Kizárja a húst, halat, tenger gyümölcseit, tejtermékeket, tojásokat és gyakran más állati eredetű összetevőket, például a mézet.

A veganizmust környezetvédelmi, állatjóléti, személyes egészségi és / vagy etikai szempontokból választhatja.
A vegán életmód kizárja azokat a fogyasztói termékeket is, amelyek állati eredetű összetevőket tartalmaznak, vagy amelyeket állatokon teszteltek. Ide tartoznak bizonyos kozmetikai cikkek, ruházati cikkek és testápolási cikkek.

Mi a tejmentes étrend?

A tejmentes étrend kizár minden tejterméket. Ez a kategória magában foglalja bármely állat tejét, valamint az ebből készült termékeket, például sajtot, joghurtot, vajat és tejszínt. Mégis, az emberek, akik ezt az étkezési szokást követik, továbbra is más állati ételeket fogyaszthatnak, például húst, halat, kagylót és tojást. A tejmentes étrendet általában egészségügyi okokból választják, például tehéntej-allergia vagy laktóz-intolerancia – olyan állapot, amelyben a szervezet nem tudja megemészteni a tejcukor-laktózt, ami hasmenéshez és gázhoz vezet a tej fogyasztása után. Néhány ember etikai okokból tejmentes étrendet is követhet.

Hogyan válasszunk megfelelő ételeket

Bevásárláskor érdemes tudni, hogy egy étel vegán és / vagy tejmentes-e.

Keressen címkét
Az egyik étrendre alkalmas termékeket gyakran vegán vagy tejmentes címkével látják el. Ráadásul egyeseknek lehet pecsétje, amely biztosítja, hogy nem végeztek állatkísérleteket, és nem tartalmaznak állati eredetű összetevőket vagy melléktermékeket. Ezenkívül a kóser címke segíthet a tejmentes termékek azonosításában. Ez a jiddis kifejezés azt jelzi, hogy egy élelmiszer nem tartalmaz sem húst, sem tejterméket. Az ezzel a címkével ellátott étel azonban továbbra is tartalmazhat tojást és más állati eredetű összetevőket, így nem minden pareve étel vegán.

Olvassa el az összetevők listáját
Ha egy címke nem látható, ellenőrizheti az összetevők listáját.

A tej a nyolc legfontosabb allergén közé tartozik, a földimogyoró, a dió, a szója, a búza, a hal, a kagyló és a tojás mellett. A gyártóknak világosan meg kell jelölniük ezeket termékeik összetevőinek listáján, hogy figyelmeztessék a fogyasztókat jelenlétükre. Gyakran félkövéren vannak nyomtatva. Ha egy termékben nincs tej vagy tejszármazék, akkor tejmentes.

Bár a vegán termékek nem tartalmazhatnak állati eredetű ételeket, mégis a legjobb, ha elolvassák az összetevők listáját, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy egy termék megfelel-e a kritériumoknak. Egyes vegánnak jelölt ételeket olyan létesítményekben gyártanak, amelyek nem vegán termékeket kezelnek. Így láthat egy nyilatkozatot arról, hogy az élelmiszer nyomokban tartalmazhat állati termékeket, például tejet, tenger gyümölcseit vagy tojást, a keresztszennyeződés veszélye miatt.

Vegán tejmentes alternatívák

Manapság a vegán tejtermékek alternatívái széles körben elérhetőek. Ide tartozik a szójából, zabból és borsóból készült tej, valamint kesudióból vagy kókuszdióból készült sajt. Ezek az ételek mind a vegán, mind a tejmentes étrendhez megfelelőek, ízük és állaguk összehasonlítható a tejtermékeket tartalmazó társaikkal.

A legnépszerűbb vegán tejtermék-alternatívák közé tartozik:
Sajt: apróra vágott szeletek és szeletek kókuszdió, mandula, kesudió, szója vagy borsófehérje felhasználásával
Tej: zabból, kenderből, rizsből, szójából, borsóból, makadámia dióból, napraforgómagból, mandulából vagy kesudióból készül
Krémsajt és tejföl: babból vagy kesudióból készül
Vaj: növényi olaj, kesudió vagy borsófehérje felhasználásával készül
Fagylalt: szójából, zabból, kesudióból vagy kókusztejből készül

Szólj hozzá!