Vegán életmód

Vegán életmód a gyakorlatban

Napjainkban nagyon népszerűvé vált a vegán életmód. Egyre több ember válik vegánná, etikus, környezeti vagy egészségügyi okokból. Amennyiben helyesen állítják össze az étrendet, az különféle egészségügyi előnyöket eredményezhet a szervezet számára. Viszont azt is meg kell említeni, hogy a húsmentes életmód és a kizárólag növényi élelmiszereken alapuló étrend bizonyos esetekben növelheti a tápanyaghiány kockázatát.

Az alábbiakban egy részletes kezdő útmutatót adunk a vegán életmódról, a káros mellékhatások elkerülése végett.

Mi a vegán életmód?

A veganizmust olyan életmódként definiálták, amely kizárja az állatok kizsákmányolásának minden formáját. Ezen ok miatt a vegán életmód nem tartalmazhat állati terméket, a húson kívül beleértve a tojást és a tejtermékeket is.

Az emberek különféle okokból állnak át vegán életmódra, melyek általában a környezetvédelmi aggályokon át az etikáig terjednek, de az általános egészségi állapot javítása is cél lehet.

A vegán életmód típusai

Teljes

Ez a változat a teljes növényi ételek széles választékán alapuló étrend. Ezekben szerepelnek a zöldségek, a gyümölcsök, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek, a diófélék és a magvak.

Nyers

Ez a fajta étrend a nyers zöldségeken, gyümölcsökön, magvakon, dióféléken, vagy növényi ételeken alapul,
amelyeket hőkezelés mentes formában fogyasztanak. Az ételek elkészítése közben a hőmérséklet nem lehet több, mint 40-48 °C, mert a magasabb hő megváltoztatja a kémiai összetételét a tápláléknak, így csökkentve annak tápanyag értékét.

80/10/10

A 80/10/10-es változat egy nyers ételekből álló vegán életmód, amely korlátozza a zsírtartalmú növények fogyasztását. Ilyenek például a diófélék és az avokádó és inkább a lágy zöldségekre és a nyers gyümölcsökre hagyatkozik. Az étrendnek ezt a fajtáját nevezik nyers élelmezésű-, alacsony zsírtartalmú-, vagy gyümölcsös étrendnek is.

gatio banner

Nyers négyig

Ez is egy alacsony zsírtartalmú diéta, amely a 80/10/10 mintájára készült. A nyers ételeket délután négy óráig fogyasztják el, azzal a lehetőséggel, hogy vacsorára főzött növényi ételeket készítsenek.

Mint látható, a vegán életmód számtalan variációban előfordul, a tudományos kutatások többsége ritkán tesz különbséget a a típusok között. Így mi is igyekeztünk az információkat a vegán életmód egészére vonatkoznak.

A vegán életmód segíthet a fogyásban

A vegánok táplálkozást folytató emberek általában vékonyabbak és alacsonyabb a testtömeg-indexük (BMI), mint a más táplálkozást folytatóknak. Ez lehet a magyarázata, hogy egyre több ember vált át a vegán életmódra a túlsúly leadásának egyik módjaként.

A vegán életmód gyakorlásával járó előnyök egy részét az étkezés kivételével más tényezők is magyarázhatják. Ide tartozhat az egészségesebb életmód megválasztása, mely a testmozgáson és az egészséggel kapcsolatos egyéb viselkedésen alapul.

Számos véletlenszerűen ellenőrzött kutatás létezik, amely megállapította, hogy a növényeken alapuló étrend hatékonyabb a fogyásban, mint a vele összehasonlított más lehetőségek. Érdekes módon a súlyvesztés előnye akkor is fennáll, ha az egész élelmezésen alapuló táplálkozásokat kontroll étrendként alkalmazzák. Egyébként számos kutató arról számolt be, hogy a vegán életmód résztvevői több súlyt veszítettek, mint a csökkentett kalóriatartalmat fogyasztó csoport tagjai, még abban az esetben is, ha teltségérzetig hagyták őket enni.

Vegán életmód és 2. típusú cukorbetegség

A növényi étrenden való táplálkozás segíthet normál tartományban tartani a vércukorszintet. Ezáltal a 2. típusú cukorbetegségben szenvedők is javulás tapasztalhatnak az életminőségükben, sőt egyes esetekben sikerült vissza is fordítani a cukorbetegséget.

Sok tanulmány kimutatta, hogy a vegán életmód esetében alacsonyabb a résztvevők vércukorszintje, és ezáltal 78%-kal alacsonyabb a 2. típusú cukorbetegség kialakulására az esély, mint a nem vegánoknál.

Ezt a magasabb rostbevitellel magyarázták, amely segít alacsonyabban tartani a vércukorszintet. A húsmentes étrend fogyásbeli hatásai is hozzájárulhatnak a vércukorszint csökkentéséhez.

A húsmentes életmód és a szív egészsége

A növényeken alapuló étrend segíthet megőrizni a szív egészségét. Számos tanulmány foglalkozott ezzel a témával, miszerint a húsmentes életmódot folytatóknál akár 75%-kal kisebb a magas vérnyomás kialakulásának veszélye és 42%-kal alacsonyabb a szívbetegségben elhalálozás kockázata. Továbbá a vegán étrend hatékonyabban csökkenti a vércukorszintet, és az összes koleszterinszintet, mint a vele összehasonlított más táplálkozási szokások.

Ezek a pozitív hatások különösen előnyösek lehetnek, mert a vérnyomás, a vércukorszint és a koleszterin csökkentése, majd ötven százalékkal csökkentheti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.