túledzettség-tünetei

A túledzettség tünetei, jelei és okai

A túledzettség egy elég gyakori probléma a testépítés világában. Kialakulásának legfőbb oka, hogy az adott sportoló az edzései között nem hagy elég időt a regenerációra. A túledzettség tünetei pedig olyan problémákat okoz mint a teljesítmény csökkenése, vagy sérülések könnyebben történő felbukkanása. Ebben a cikkben pedig ennek a problémának a megelőzését, tüneteit és annak megoldásait.

A túledzettség tünetei és jelei

Teljesítménybeli csökkenés

A túledzettség állapotában gyakran tapasztalható tünet a teljesítmény lecsökkenése, fejlődés helyett. Úgy érezheted, hogy gyengébb, lassabb vagy, továbbá az állóképességed is rosszabbnak érezheted. Így pedig úgy tűnhet mintha az edzésbe belefektetett sok munka nem fizetődne ki.

Nehezebben végrehajtható edzések

Gyakori tünet, hogy a még látszólag egyszerűnek tűnő edzéseket is csak vért izzadva, szokatlanul nehezen tudod végrehajtani. Ezt a problémát általában a szokatlanul megemelkedett pulzusszám jelzi az edzés alatt, esetleg az egész nap folyamán. Továbbá ebben az esetben sokszor edzést követően jóval több idő kell a megfelelő pulzusszám visszaállásához.

Gyakori fáradtság

Néha-néha teljesen normális az edzés utáni fáradtság, de ha folyamatosan ezt tapasztalod magadon, akkor valami nincs rendben. Ez pedig azért történik, mert folyamatosan nem hagysz elég időt a testednek, hogy regenerálódjon az edzések között. A fáradtság emellett akkor is megeshet mikor rendszeresen nem viszel be elég energiát, így a tested a saját szénhidrát, fehérje és zsír raktáraiból fog energiához jutni.

Állandó sérülések és fájdalmak

A túledzettség további jele az izmok fájdalma és sérülése, melyek idővel sem csillapodnak. Továbbá gyakoribb megbetegedések is jellemzőek erre az állapotra. Ezek azért történnek, mivel a testre ilyenkor nagyobb stressz van helyezve, amely a regeneráció hiánya miatt történik, így pedig nagyobb a sérülések, illetve a betegségek kockázata.

Álmatlanság

Alapvetően az alvás biztosítja számunkra az időt a pihenéshez, illetve ilyenkor történnek meg a regenerációs folyamatok, mialatt az edzés alatt lebontott izomsejteket építi újra a test. Viszont a stressz hormonok túltermelődése miatt lehetséges, hogy nem leszel képes lazítani, teljesen kikapcsolni, így az alvást kevésbé hatásossá téve.

Lecsökkent étvágy

A túledzettség tünetei között található az étvágytalanság is, mely a hormonális egyensúly felborulása miatt alakul ki. Habár több edzés nagyobb étvágyhoz kéne vezessen, mégis a túledzettség sokszor étvágytalanságot vált ki.

A túledzettség megelőzése

A túledzettség megelőzéséhez érdemes pihenőnapokat kialakítani az edzéseid között. Lehetőleg az ugyanolyan izomcsoportokat megcélzó edzések között tarts 2 esetleg 3 nap pihenőt. Ha úgy érzed, akkor nyugodtan vegyél vissza az edzés intenzitásából és a volumenből is.
Néha érdemes tartani olyan pihenőnapokat, amikor nem konditermi edzést végzel, hanem kardió mozgást iktatsz be, mint például kerékpározás, gyaloglás, vagy úszás. Ezek a mozgásformák enyhítik az izmok kötöttségét, illetve mozgásban tartanak a pihenőnapokon is.
Ezek mellett pedig fontos, hogy mindig kiegyensúlyozottan étkezz, azaz az étrended tartalmazzon elegendő fehérjét, zsírt, szénhidrátot, és legyen rostokban is gazdag.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük