Részecskeszűrő tisztítása időszakosan

Részecskeszűrő tisztítása időszakosan

A dízel részecskeszűrő egy olyan eszköz, amely felfogja és tárolja a kipufogókormot a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. 2009 óta minden új dízelautónál törvényi előírás a dízel részecskeszűrő beépítése. Ha dízelautóval rendelkezik, amelyet 2009-ben vagy azt követően gyártottak, akkor a járművében szinte biztosan lesz ilyen alkatrész.

A DPF-szűrőkről ismert, hogy sokszor hibásan működnek a felgyülemlett korom miatt. Ez különféle problémákat okozhat a gépkocsikban, beleértve az erőkiesést és az alacsony üzemanyag-fogyasztást. A műszerfalon lévő narancssárga figyelmeztető lámpa jelzi a DPF problémáját. Ha ez megtörténik, nyomatékosan javasoljuk, hogy a járművet haladéktalanul vigye el részecskeszűrő tisztítására, egy megbízható autószervizbe.

Bár sok autóban van dízel részecskeszűrő, nem mindenki tudja, mit jelent a tisztítás. Az alábbi cikk választ ad néhány legégetőbb kérdésére.

A részecskeszűrő meghibásodásának okai

Az időszakos részecskeszűrő tisztítás egy nagy jelentőséggel bíró dolog, mert maga a szűrő egy olyan alkatrész, amely üzem közben folyamatosan csapdába ejti a koromrészecskéket, így bizonyos időközönként megtelik a sok szennyeződéstől. Ez az alkatrész a gépkocsi kipufogórendszerében van felszerelve. Fő feladata, hogy megakadályozza az apró korom részecskék kijutását a levegőbe, ezzel is csökkentve a káros-anyag kibocsátást. A mai modern járművekben a részecskeszűrő tisztítás egy regenerálódási folyamat keretében megy végbe.

Ez a regeneráció egy bizonyos meghatározott vezetési körülmény között megy végbe, amikor a kibocsátott károsanyag hamu tartalma minimalizálódik. A részecskeszűrőben elhelyezett elektronikai érzékelők kommunikálnak az autó számítógépével, mely vezérli az automatikus regenerálási folyamatot.

Több oka is lehet ami miatt egy DPF nem képes rendesen regenerálódni. Ezt okozhatja a gépkocsi vezető stílusa, szenzorok meghibásodása, hibakódok, esetleg technikai okokra is visszavezethető. A műszerfalon a DPF visszajelző lámpa jelzi, hogy a részecskeszűrő eltömődött, és szakszervíz beavatkozását igényli. Ekkor a gépjármű teljesítménye lényegesen korlátozódik, azaz átáll szerviz üzemmódba. Ekkor ajánlott minél hamarabb felkeresni egy szakszervizt, hogy a fellépő hibát szakszerűen tudják orvosolni. Amennyiben a szervizlátogatást elmúlasztja, a jármű rövid időn belül teljesen letilt és megáll.

Részecskeszűrő tisztítás

A kétezres évek elején kezdtek elterjedni a részecskeszűrős dízel gépkocsik, melyből kifolyólag többféle tisztítási eljárás jelent meg a magyarországi piacon. Az árak tekintetében az olcsó megoldásoktól kezdve, egészen a nagyon drágákig terjedt a skála. Ezek a technológiák rendkívül változó hatékonysággal működnek. Egyes cégek adalékokkal végzik a tisztítást, míg mások leszerelik és kémia-hő hatással próbálják eltávolítani a lerakódott kormot a DPF-ből.

Tisztítás adalékkal

Ez az egyik legolcsóbb megoldás a piacon. Néhány ezer forintos befektetést igényel, mely valamilyen folyadék halmazállapotú termék üzemanyaghoz való hozzáadását javasolja. A speciális folyadék az üzemanyagon keresztül a motorba kerül, ahol szinte teljes egészében elég. Az elégés miatt a részecskeszűrőig el sem jut a folyadék, így semmilyen hatást nem képes kifejteni a szűrőre.

  • Költsége: 3.000 – 15.000 Forint.
  • Nem tud hatást kifejteni a részecskeszűrőre.
  • A tisztítandó alkatrészig el sem jut a folyadék.
  • Teljesen eredménytelen.

Leszereléses részecskeszűrő tisztítás

A magyarországi piacon többféle leszereléssel végzett részecskeszűrő tisztító eljárás ismert. Ennél a típusú tisztításnál egy kémia anyag és hő segítségével történik a lerakódott korom eltávolítása a DPF-ből. Ami közös ezekben a megoldásokban, hogy a részecskeszűrőt eltávolítják az autóról, ami megnöveli a beavatkozás árakat.

  • Költsége: 100.000 – 150.000 Forint.
  • Akár több napig is eltarthat a javítás.
  • Nem várt költségek adódhatnak.
  • Időigényes megoldás.

Részecskeszűrő csere

Ez az egyik legköltségesebb lehetőség a piacon. Általában a kicserélt szűrők 95%-a megmenthető lenne, ha a tulajdonosok kitisztíttatnák. Ezután még sok tízezer kilométeren keresztül használni lehetne őket, mellyel jelentősen csökkenthető lenne az anyagi kiadás.

  • Költsége: 250.000 – 500.000 Forint.
  • Hosszabb javítási idő.
  • Általában felesleges a csere.

A DPF tisztítás működése

A szervizekben a szakértők megvizsgálják a részecskeszűrőt, hogy felmérjék a probléma mértékét. Első körben ez egy tesztből áll az elzáródás szintjének ellenőrzése végett. Ezt követően a fentebb ismertetett eljárások egyikét alkalmazzák a felesleges korom és hamu eltávolítására. Ez magában foglalja a speciális vegyszerek használatát, amelyek nem okoznak kárt a jármű más alkatrészeiben. A tisztítás után tesztelik a járművet, hogy megbizonyosodjanak az eljárás sikerességéről.