Az NBA kosárlabdától kezdve az olimpiai játékokon át a helyi edzőteremben lebonyolított meccsekig a kosárlabda népszerű sport, amelyet többféle képzettségi szinten is lehet játszani. Mint minden sportágnál, a kosárlabda szabályok is egyediek, amelyek meghatározzák a játékosokra, a büntetésekre és a játékmenetre vonatkozó irányelveket.
Kosárlabda szabályok részletesen
Dr. James Naismith 1891-ben találta fel a kosárlabdát Springfieldben, Massachusettsben. A mai játék célja közvetlenül Naismith eredeti szabályaiból ered, amelyek azon alapulnak, hogy a labdát a föld felett felfüggesztett fém karikán keresztül kell dobni, amit kosárnak neveznek.
Csapatonként öt játékos van egyszerre a pályán. Amennyiben többen lennének egyszerre a pályán egy csapatból, akkor elveszítik a labdabirtoklást. Néha ez véletlenül megtörténik, különösen a játék alacsony szintjein, amikor a cserejátékosok belépnek a játékba, mások pedig nem hagyják el időben a pályát.
A játék megnyeréséhez egy csapatnak több találatot kell szereznie, mint a másik csapatnak. A mezőnytalálat bármely kosárra vonatkozik, amelyet a játékos szerez a játék során. A mezőnygólok két vagy három pontot érhetnek. A pályán a hárompontos vonalat kijelölő íven belülről dobott kosarak két pontot, míg a kívülről érkezett dobások három pontot érnek.
Támadóidő
A csapatoknak korlátozott idejük van a labdát a kosárra dobni egy adott birtoklás alatt. Az NBA-ben a kosárlabda szabályok szeint a csapatok 24 másodpercig birtokolhatják a labdát, mielőtt lőniük kell, míg az NCAA-ban ez az idő 30 másodperc. A pálya mindkét oldalán a karika fölé szerelt lövésóra jelzi a hátralévő időt. Amennyiben a lövésre szánt idő letelik, az ellenfél elveszi a labdát, és az eddig támadó csapat, védekezővé válik.
Labdavezetés
A kosárlabdázók csak passzolással vagy a labda padlón pattogtatásával vezethetik a labdát, miközben fel-le mozognak a pályán. Ha egy játékos abbahagyja a cselezést, nem folytathatja; ehelyett át kell adniuk a labdát vagy dobniuk kell. Hogyha egy labdát birtokló támadójátékos megáll, majd folytatja a cselezést, mielőtt passzolna vagy lőne, a játékvezető „dupla dribbelést” ír ki, és az ellenfél csapata megszerzi a labdát.
Ezenkívül a játékosok csak pattogtatással vihetik előre a labdát. Amennyiben futnak, miközben tartják a labdát, a játékvezetők felszólítják őket, és a labda birtoklása a másik csapathoz kerül. A támadónak öt másodperce van a labda bedobására. Miután a támadás kosarat szerzett, az ellenfél csapata birtokolja a labdát. Az egyik játékosuknak be kell ívelnie a labdát a pálya szélén lévő kijelölt helyről a játék folytatásához. A játékosnak öt másodperce van, hogy átadja a labdát csapata másik játékosának, különben a csapat elveszíti a labdát.
Játéktér
A játék során a labdát birtokló játékosnak a pályán megjelölt, kijelölt labdavonalon belül kell maradnia. Amennyiben egy játékos kilép a kosárlabda pályáról, vagy megérinti ezt a vonalat a lábával, miközben tartja a labdát, a játékvezető a másik csapatnak ítéli a labdát. Ezen túlmenően, ha egy játékos úgy dob kosarat, hogy a lába érinti a vonalat, és a dobás sikeres, az nem számít.
Védekezés
Miután a támadó ellőtte a labdát, a védekező játékosnak tilos beleavatkoznia, amint az a kosár felé ereszkedik. Ezt az interferenciát kapusnak nevezik, és automatikus mezőnygólhoz vezet a támadásért.
A védekező csapat célja, hogy megakadályozza a támadó csapatot a kosárszerzésben azáltal, hogy elveszik a labdát, blokkolják a labda bejutását a kosárba, vagy védekező taktikával megakadályozzák, hogy egy támadó lőjön és találatot érjen el.
Közvetlenül a kosár előtti felfestett területen a támadójátékosok nem várakozhatnak a labdára vagy a támadópattanóra várva. Bármely játékos egyszerre legfeljebb három másodpercet tölthet a mezőben. Miután kilépnek a jelölt részből, visszatérhetnek. Amennyiben a játékvezető észrevesz egy játékost, aki több mint három másodpercig tartózkodik azon a helyen, a csapat három másodperces szabálysértést kap.
Szabálytalanság
Minden csapatnak meghatározott számú szabálytalanságra van lehetősége a kosárlabda szabályok értelmében. Az NBA negyedenként összesen öt szabálytalanságot engedélyez minden csapatnak. Amint egy csapat túllépi ezt a kvótát, az azt jelenti, hogy a játékvezetők minden további szabálytalanságért, amit a játékos az adott negyedben elkövetett, szabaddobással jutalmazzák az ellenfél csapatát.
Az illegális érintkezés szabálytalanságot eredményez. Ha egy kosárlabdázó nem engedélyezett fizikai érintkezést követ el az ellenfél játékosával szemben, a játékvezetők személyi hibát ítélnek. A legtöbb játékos szabálytalansága olyan érintkezést jelent, amely akadályozza az ellenfél játékát. Ha egy játékos lövés közben szabálytalanságot követ el az ellenfél csapatában lévő másik játékos ellen, a játékvezető a szabálytalankodó játékost a szabálytalanság vonaláról érkező szabaddobásokkal jutalmazza. Minden sikeresen végrehajtott szabaddobás egy pontot jelent.
A személyi hiba olyan szabálysértés, amely sérti a játékszabályokat. A játékosok személyi hibát követhetnek el egy másik játékos lökésével, blokkolásával vagy eltalálásával. A kilőtt faultok szabaddobási kísérletet eredményeznek a szabálytalankodó játékos számára. Ha egy védő szabálytalanságot követ el egy kétpontos lövéssel próbálkozó lövő ellen, a lövő két szabaddobást kap. Ha egy lövő szabálytalanságot követ el egy hárompontos lövési kísérlet során, három szabaddobást kap. Ha a játékos végrehajtja azt a lövést, amelyet az illegális érintkezés idején próbált meg, a kosár számít, és a lövő egy szabaddobást kap.
A kirívó szabálytalanságok olyan személyes hibákra utalnak, amelyek potenciálisan megsérthetik az ellenfelet. Ezek a szabálytalanságok súlyosabb büntetést vonnak maguk után, például pénzbüntetést, azonnali kiállítást, sőt eltiltást is.