egészséges ételek

25 egészséges étel

Mindenki mást gondol arról, hogy milyen is egy egészséges étel, ezért most néhány fő jellemzőt gyűjtöttem össze, ami alapján megállapíthatjuk egy ételről, hogy egészséges:
• Szénhidráttartalmának csak egy kis részét alkotja cukor
• Nagyon kevés telített zsírsav található benne
• Sokféle vitamin és antioxidáns alkotja

Zöldségek

Spenót

A spenót az egyik legegészségesebb zöldségnek számít, tápanyagtartalmának köszönhetően. Tartalmaz A, C,B9, K1 vitaminokat, vasat, illetve kalciumot is. Mivel nagyon gazdag antioxidánsokban, ezért csökkenti a krónikus betegségek kialakulásának az esélyét, köztük a vérnyomásét is.

Zöldbab

Nagy mennyiségben tartalmaz A, C, és K vitamint, illetve rostokat. Kutatások szerint pedig a zöldbab csökkenti a szívbetegségek és a diabétesz kockázatát. Többféleképpen is fogyaszthatjuk. A zöldbab egy nyári zöldség, de elérhető bármikor fagyasztott, illetve konzerves formában is.

Répa

A répa nagyon gazdag A vitaminban, illetve béta karotint is tartalmaz, ami segít a rák megelőzésében. A répa fogyasztása emellett segíti az emésztést, immunerősítő hatása van és segít az éles látás megtartásában.

Paradicsom

A paradicsomról megoszlanak a vélemények, hogy gyümölcs e vagy zöldség, de mi felhasználása miatt most a zöldségek közé soroljuk. Ez a piros növény egy igazi C vitamin, illetve kálium forrás, továbbá jó rost forrás. A paradicsom segít a szívbetegségek, illetve a rák megelőzésében, ezen kívül fogyasztása elősegíti a bőr egészségét.

Hagyma

A hagyma C, B6, B9 vitaminokat és káliumot tartalmaz nagyobb mennyiségben. Fogyasztása segít a vércukorszint szabályozásában, és a csontok egészségének fenntartásában, továbbiakban pedig a rák kialakulásának kockázatát is csökkenti.

Brokkoli

A brokkoli C, K1 vitaminokat, káliumot, vasat, és mangánt is tartalmaz. A brokkoli elősegíti a kisebb koleszterinszintet, és a szem egészségére is jó hatással van. A többi zöldségtől magasabb fehérjetartalmával tér el.

Édesburgonya

Az édesburgonya egy nagyon ízletes ételnek számít, és egészségesebb is mint a sima burgonya, mivel lassabb a felszívódása, és több rostot is tartalmaz, ami a belek megfelelő működését segíti. Nagyon sokféle vitamint tartalmaz az édesburgonya, többek között A, C, és B6 vitamint, illetve kiváló forrása a béta karotinnak is. Szabályozza a vércukorszintet, illetve csökkenti a rák kialakulásának az esélyét.

Gyümölcsök

Banán

A banán egy közkedvelt gyümölcs, melyet nem csak íze, de egészségre gyakorolt pozitív hatásai miatt is érdemes fogyasztani. Legfőbb alkotóeleme a szénhidrát, illetve a rostok. Nagyon jó C, B6 vitaminforrás, és káliumban is gazdag. A magas antioxidáns tartalma által elősegíti a szívrendszer egészségét, illetve a bélrendszerre is jó hatással van a banán.

Grépfrút

A grépfrút az egyik legegészségesebb citrusféle. Kevesebb szénhidrátot és cukrot tartalmaz általánosságban más gyümölcsöknél. Nagyon jó A, és C vitamin, illetve ásványi anyag forrás. Fogyasztása elősegíti az inzulinrezisztencia, és a koleszterinszint csökkenését, továbbiakban segít megakadályozni a vesekő kialakulását. Kutatások emellett bebizonyították, hogy a grépfrút fogyasztása segít a fogyásban.

Alma

“Minden nap egy alma és az orvost távol tartja” szokták mondani. Ha pedig bele gondolunk, valóban van benne igazság, hiszen az alma sok C vitamint, és káliumot tartalmaz, ezenkívül több fontos növényi vegyületet is magában foglal. Ezeknek köszönhető, hogy a vércukorszintet, illetve a 2-es típusú diabéteszt is kordában tartja, továbbá a szívbetegségek, és a rák kialakulása ellen is véd.

Málna

A málna egy igazán ízletes gyümölcs, de fogyasztani nem csak ezért érdemes, hanem nagyszerű tápanyagtartalma miatt is. A gyümölcsök közül a málna rendelkezik az egyik legmagasabb rosttartalommal, ugyanakkor nagy mennyiségben tartalmaz C vitamint is, illetve további vitaminokat és ásványi anyagokat. Magas antioxidáns tartalma miatt több krónikus betegség ellen is védelmet nyújt. Mindemellett pedig a vércukorszintre is pozitív hatással van.

Narancs

A narancs a málnához hasonlóan, magas rosttartalommal rendelkezik, melynek nagy hasznát az emésztőrendszer látja. Gazdag forrása a B1, B9 és C vitaminnak, illetve a káliumnak. A narancs gyakori fogyasztása jelentősen csökkenti a vércukorszintet, és a koleszterinszintet. A benne található citromsav miatt a vesekő megakadályozásában is fontos szerepet tölt be. Kutatások szerint pedig segít meggátolni a vérszegénységet.

Gabonafélék

Zabpehely

A zabpehely nagyon sok jófajta szénhidrátot és rostot tartalmaz. Akár meglepő, akár nem nagyon sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, köztük mangánt, foszfort, vasat, cinket és B1 vitamint. A benne lévő tápanyagok által csökkenti a koleszterol szintet és vércukorszintet is.

Barna rizs

A barna rizs egy nagyon tápláló étel, mely biztosítja a szervezet számára a vitaminokat, antioxidánsokat és az ásványi anyagokat. A benne található magnéziumnak, rostnak, lignánnak köszönhetően a szív egészségére is jó hatással van. Másik fontos tulajdonsága, hogy szabályozni tudja a diabéteszt. A gluténérzékenyek pedig nyugodt szívvel fogyaszthatják, hiszen a barna rizs nem tartalmaz glutént.

Quinoa

Bár a quinoa egy régóta létező növény, csak az utóbbi időkben vált igen népszerűvé. Ezt a népszerűséget legfőképpen ízének és tápanyagtartalmának tudhatja be. Található benne mangán, foszfor, magnézium, cink és még nagyon sok más ásványi anyag. Vércukorszint csökkentő hatása van. Továbbá ugyanúgy egy gluténmentes étel, mint a barna rizs.

Chiamag

Ezek a kis magok nagyon sok hasznos tápanyagot tartalmaznak szervezetünk számára. A benne található zsírok jelentős részét Omega-3 zsírsavak teszik ki, melyek fogyasztása szükséges az optimális egészség fenntartásáért. Bár nem egy jó vitaminforrás, ásványi anyagokban így is nagyon gazdag a chiamag. Rendkívül sok mangánt, foszfort, vasat, kalciumot tartalmaz. Ezáltal számos előnye fogyasztásának, mint például a jobb vércukorszint beállítottság, alacsonyabb vérnyomás és a belek megfelelő működése a sok rost által.

Húsok

Lazac

A lazac egy nagyon tápláló étel, mely tartalmaz Omega-3 zsírsavakat, sok jó minőségű fehérjét, továbbá nagyon sok mikrotápanyagot tartalmaz. Nagyon jó B vitamin forrás, mivel többek között található benne B1, B2, B3, B6, B12 vitamin is. Fogyasztása számos előnyt nyújt számunkra, köztük véd a szívbetegségek ellen, csökkenti a gyulladásokat, ezen kívül pedig védelmet nyújt az agyi betegségek ellen.

Hering

A hering egy zsíros hal, hasonlóan a szardíniához. Zsírjait legfőképpen Omega-3 zsírsavak teszik ki. Nagy számban tartalmaz D és E vitamint és szelént, ezáltal sok antioxidáns található benne. Nagyon tiszta halnak számít, ezért csak nagyon kevés higany található benne. Egyik legnagyobb előnye pedig vérnyomáscsökkentő hatása.

Csirkemell

Egy igazán ismert, és sokak által fogyasztott ételhez érkeztünk, egyik személyes kedvencemhez. Nem véletlen, hogy ilyen népszerű a csirkemell, hiszen egy nem túl drága húsról beszélünk, továbbá rengeteg fehérjét tartalmaz. A csirkemellben található B6 vitamin, szelén, és foszfor is. A csirkemell fogyasztása elősegíti az izomépítést, és megtartást, illetve erősíti a csontozatot is.

Bárányhús

A bárányhús egy nagyon gazdag fehérjeforrás, illetve sok vitamin és ásványi anyag található benne. Az előbb említett tápanyagokon kívül található kreatin, CLA, és glutation is a bárányhúsban. Fogyasztása segít az izomnövekedésben és fenntartásban, továbbá pedig a benne lévő vasnak köszönhetően a vérszegénység megelőzésében is segít.

Marhahús

A marhahús a bárányhúshoz hasonlóan gazdag fehérjeforrás, és sok mikrotápanyag is található a marhában. Ugyanúgy az izomépítésben nyújt segítséget, és a vérszegénység elkerülésében. Ezen kívül pedig az is igaz rá, mint a bárányhúsra, hogy nem szabad túlzásba vinni a fogyasztását.

Tejtermékek

Cottage cheese

Ez egy magas fehérjetartalmú, és sok nélkülözhetetlen tápanyagot tartalmazó sajt. A cottage cheeseben található B6 vitamin, kolin(a máj működésében, az agy fejlődésében, és az izmok mozgásában is fontos szerepe van), és cink. Segít a fogyásban, az izom építésében, az inzulinrezisztencia elkerülésében, továbbá a csontok erősítésében is.

Joghurt

A joghurt egy nagyon finom étel erről a listáról. Nagyon sok jó minőségű fehérjét tartalmaz, melynek a jelentős részét kazein teszi ki. Többféle vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz. Valamint a joghurt probiotikumokat is tartalmaz, melyek az emésztőrendszer egészségére vannak jó hatással. Védelmet nyújt a csontritkulás ellen, illetve vérnyomáscsökkentő hatása is van.

Mozzarella

A mozzarella általánosságban véve kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a többi sajt. Legfőképpen íze miatt szeretem fogyasztani, hiszen szinte bármilyen hússal összepárosítva nagyon finom íz hatást érünk el. De ne feledkezzünk meg arról, hogy tartalmaz probiotikumot, amely segíti a belek egészségét, támogatja az immunrendszert, segít a gyulladások csökkentésében.

Tojás

A tojás nagyon jó vitamin és ásványi anyag forrás. Míg a tojás sárgája zsírt és fehérjét tartalmaz, addig a fehérje része csak fehérjét. Mind a 9 esszenciális (az emberi szervezet csak kis mennyiségben vagy egyáltalán nem állítja elő) aminosavat tartalmazza. Sok kolint tartalmaz, mely támogatja az agy egészséges működését és fejlődését. Továbbá a szem egészségében is fontos szerepe van, köszönhetően lutein tartalmának.

Szólj hozzá!